Rowery torowe

2019-01-13
Rowery torowe

Rower torowy jest wynikiem pogoni człowieka za prędkością. Już kiedy na początku dziewiętnastego wieku pojawiła się pierwsza maszyna będąca protoplastą roweru ludzie zdali sobie sprawę, że dzięki temu urządzeniu można rozwijać większe prędkości niż pieszo.

Od tamtego czasu wiele się zmieniło w sferze technicznej, ale ogólne założenia pozostały takie same: rozwinąć jak największą prędkość na specjalnie przygotowanym torze.

Współczesne rowery torowe charakteryzują się bardzo małą masą. Nie dochodzi ona nawet do siedmiu kilogramów, co jest wynikiem coraz to szybszego rozwoju techniki, jednak zgodnie z przepisami rower przeznaczony do jazdy torowej nie może być lżejszy niż 6,8 kilograma.

Kolejną cechą wyróżniającą rowery torowe od innych podobnych konstrukcji jest zastosowanie specjalnych opon bezdętkowych. W znacznym stopniu ułatwiają one jazdę po specjalnie przygotowanym torze przy jednoczesnym zmniejszeniu masy samego roweru. W przypadku rowerów poruszających się na torze nie ma znaczenia ich wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne, więc nie muszą być ani bardzo grube, ani też wytrzymałe.

Rowery torowe można rozpoznać także po tym, że nie posiadają przerzutek, ani hamulców. Przy tej dyscyplinie sportu są one zbędne, a zastosowanie hamulców było by wręcz niewskazane i niebezpieczne ze względu na prędkości jakie są rozwijane na torach przystosowanych do kolarstwa torowego. Zawodnik po rozpędzeniu roweru musi więc czekać, aż ten sam wytraci prędkość.

Brak przerzutek jest uzasadniony podobnymi względami. Tor rowerowy jest płaski, i nie występuje na nim potrzeba zmiany przełożeń, więc jest tylko jedno, specjalnie dopasowane do kolarza, który jedzie danym rowerem.

Rowery torowe cechuje też brak wolnego biegu. Znaczy to tyle, że jeśli kręcą się koła, to kręcą się również pedały. Nie sposób jest jechać na takim rowerze nie pedałując.

Wszystkie cechy roweru torowego wymienione powyżej sprawiają, że nie nadaje się on do zastosowań pozasportowych. Są to konstrukcje czysto wyczynowe, przystosowane do jazdy tylko i wyłącznie po specjalnie przystosowanych torach na których pokazują pełnię swoich możliwości i rozwijają zawrotne, jak na rowery, prędkości jazdy.