Autorzy artykułów coraz częściej stawiają na współpracę z redaktorami treści. Okazuje się, że poprawa tekstu przez osobę z zewnątrz znacznie zwiększa jego jakość, począwszy od merytoryki, aż po błędy ortograficzne i gramatyczne. Jeśli interesuje Cię praca redaktora – uporządkowanie treści jest kluczowym etapem prac redakcyjnych. W tym artykule dowiesz się, jak przebiega ten proces od początku do końca.
Uporządkowanie treści – zakres prac specjalistów
Profesjonalny tekst różni się od amatorskiego tym, że myśli biegną w odpowiednim porządku. Wszystkie kwestie są opisane pod nagłówkami, a każde zdanie wynika z poprzedniego. Rolą redaktora jest weryfikacja kompozycji i naniesienie sugestii ewentualnych poprawek na tekst. Dzieło pisane jest sporządzone w myśl odwróconej piramidy, co oznacza, że wszystkie najważniejsze informacje są na samej górze artykułu. Na końcu zaś znajdują się informacje najmniej istotne. Redaktor musi zadbać o logiczny i rzeczowy tok wywodu, ale także o prawidłowy podział na rozdziały, podrozdziały, akapity, paragrafy, akapity, przypisy rzeczowe, leksykalne i bibliograficzne. Jedną z części pracy redakcyjnej jest redakcja techniczna, która polega na dopasowaniu tekstu do specyfiki makiety, w której się znajdzie. Kluczowe jest także wyznaczenie formatu pracy, układu stron, kolumn, łamów, paginacji i marginesów.
Praca redaktora – uporządkowanie treści daje tekstom nowe życie
Badania naukowe udowodniły, że czytelnicy skanują teksty, zamiast dogłębnie je czytać do końca. Oznacza to, że odpowiednie formatowanie jest nie tylko istotne, ale nawet kluczowe z punktu widzenia User Experience. Równie ważne jest zachowanie odpowiedniego porządku, który uczyni tekst lekkostrawnym i zrozumiałym, a przy tym przyjemnym w odbiorze. Pamiętajmy, że znudzony i zdezorientowany czytelnik zakończy lekturę w mgnieniu oka. Ściana tekstu może odstraszyć nawet największego entuzjastę danej dziedziny i zmęczyć wzrok. To właśnie dlatego warto postawić na profesjonalne wsparcie redakcyjne.